kolmapäev, 23. detsember 2020

Uusaasta lubadused



Ma arvan, et ka mina olen aastavahetusel kunagi midagi lubanud ja siis sellest mitte kinni pidanud ning edaspidi sellisest petuskeemist loobunud. Tean, et paljud teevad seda siiski ka keskeas ja vanaduspõlves, kuigi ma ei saa aru, milleks ennast niimoodi kiusata, sest kui sa lubadusest kinni ei pea, siis järgneb pettumus ja enesega pahandamine. Miks need lubadused vett pidada ei taha?

Igasuguseks muutuseks enda juures peab inimene olema valmis. Kui sa sunnid ennast teistmoodi elama vägisi, siis on see lausa ebatervislik! Sa sõna otseses mõttes vägistad ennast tegema seda, mida ei soovi, milleks sa pole valmis, milleks sul puudub ressurss. Kui inimene teeb seda, milleks tal hetkel ressurssi pole, kulutab ta palju rohkem energiat kui õigel ajal tegemise puhul. Lihtne arusaadav näide: kui ostad liisinguga auto, maksad tagasi lepingutasu ja intresside võrra rohkem. Sama toimub ka sinu kehas, kui üritad pidada dieeti, mis sulle ei sobi, või loobuda suitsetamisest, kui see pakub sinu närvilises elus rahustavat stabiilsust. Ei, ma ei ütle, et suitsetamine on tervislik, kaugel sellest! Kuid hambad ristis sellest loobumine on veel kahjulikum, sest sul ei ole asendustegevus välja valitud ja/või närvilisuse põhjus likvideeritud. Täpselt sama on iga sõltuvusega! Mitte ainult mingi aine (suhkur, kohv, alkohol jne), vaid ka käitumine, suhtumine ja reageerimine. Inimene, kes on sõltuvuses teatud tüüpi suhtes olemisest, valib samuti enda ümber ainult selleks suhteks sobivaid isikuid. Muutus saab toimuda alles siis, kui sa sellest sõltuvusest teadlikuks saad, omaks võtad ja seejärel tunned, et soovid muutuda. Jah, sina pead muutuma, sest ilma selleta ei saa sinu sõltuvus kuhugi kaduda. Sinu elu ei muutu, kui sina ei muutu!

Kõrvalt on alati lihtsam õpetada ja pead vangutada, näha teise inimese võimalusi, kuid kui ise samasuguse võimalusega silmitsi seisad, ignoreerid teda tõenäoliselt täpselt samamoodi. Näiteks kui keegi on suures rahalises hädas, siis kõlab loogiliselt, et ta jätab ära kõik eluks mitte vajalikud kulutused alustades ebatervislikest nagu sigaretid ja alkohol. Ometi ta pigem laenab raha ja tarbib neid edasi! Asi on selles, et need pakuvad talle põgenemisvõimalust sellest õudsest olukorrast. Ei ole ratsionaalne ega mõistlik, kuid tegelikult mõistetav. Samas ma tean, et need inimesed on öelnud (mitte kõik, aga paljud), et ootavad õiget hetke, kui pahedest loobumine on põhjendatud ja sama hästi kui möödapääsmatu - aga näe, ei toimi! Elu toob meile kriisihetki, et me saaksime teha endas korrektuure, paraku üritatakse lihtsalt tagasi saada seda, mis oli, kuigi see ei meeldinud. Hirm uue ees on suurem. Nii et palun ärge öelge oma lastele: "Tuleb uus ja hullem!"

Mina ei ole selles elus alkoholi eriti tarbinud ega suitsetada isegi proovinud, seega võite pahaselt öelda, et mis mul viga rääkida. Kuid ma närisin küüsi, kui sündis mu õde (olin 4aastane). Vanemad proovisid hea ja halvaga sellest lahti saada - tulutult. Kuni ma ise I klassis otsustasin, et nüüd aitab ja loobusin päeva pealt. Mõni aasta tagasi sai mul ootamatult otsa lihaisu. Mul ei olnud sellega seoses mingit eesmärki, kuid ühel päeval tundsin, et liha ma ei taha. Mõtlesin, et läheb mööda, aga ei ole läinud. Samas tuleb mõnikord olla ka karmikäelisem. Näiteks kui tekib magusaisu ja kestab juba mitmendat päeva, siis jälgi, kas su kehas ei ole tekkinud seenhaiguse ägedat vohamist, sest talle väga magus meeldib. Mind aitas selle mõistmine, et mitte mina ei taha suhkrut, vaid see seenetüüp, aga mina teda toita ei taha. Samuti loobuge lisatud suhkrust haiguste ja põletike ajaks, saate kiiremini terveks.

Mida ma tegelikult tahan öelda, on see, et ärge vägistage ennast! Kui sa tahad midagi muuta, siis süvene endasse, saa teada, mis on esile kutsunud ja sinu küljes seda nähtust hoidnud. Saa sellega tuttavaks, võib-olla isegi sõbraks ning siis kaob ka sõltuvus nagu iseenesest. Sellest päevast algabki sul uus aasta! 

PS Ahjaa, kirjutan seda 2020.a lõpus, kus kogu maailma hoitakse hirmuvalitsuse all. Huvitaval kombel tungib just nüüd eriti hästi esile tõik, et inimestel seostub aastalõpp kogu konkreetsel aastal toimuva lõpuga. Paraku ei ole see ju nii, ei kustutata aastavahetusel eelmist ära, ei alustata bilanssi nullist - kõik läheb edasi. Kuna praegune eriolukord on täiesti inimtekkeline (valitsuse otsus), siis selle lõpetab ka ainult inimene (mis tegelikult annaks väga hea võimaluse sättida lõpp aastavahetusele). Kui tegu oleks loodusõnnetuse või pandeemiaga, siis ei alluks olukord kindlasti mingile kuupäevale :)


Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar